dilluns, 6 d’abril del 2015

EL PEDIGRÍ DELS GRUPS SANGUINIS DE LA MEVA FAMÍLIA

Durant aquest trimestre, a biologia hem estat treballant la genètica. El tema dels grups sanguinis i dels Rhs m'ha agradat molt, i per curiositat vaig decidir fer un pedigrí (arbre genealògic) que inclogués tant els genotips com els fenotips d'aquests caràcters. M'hagués agradat que també hi haguessin aparegut els meus besavis, però com que són morts i els meus avis no sabien quin grup sanguini tenien, no ha pogut ser.

Per elaborar-lo, primer de tot vaig demanar a tots els tiets i els avis el seu grup, però, com és evident, n'hi va haver algun que no se'n recordava, per tant ho vaig esbrinar jo al final a partir de la resta de la família.

Em vaig descarregar un programa (GenoPro) que m'havia d'ajudar a fer el pedigrí de forma senzilla; i així va ser, però un cop completat, em vaig adonar que no havia posat els fenotips, i amb aquell programa no me'n sortia.
Finalment, vaig decidir fer-ho amb el mètode simple, i gràcies al "Publisher" vaig poder acabar el meu treballet.

Us mostro el resultat:



On:
Iª: Al·lel grup sanguini A
i: Al·lel grup sanguini 0
R: Al·lel Rh+
r: Al·lel Rh-

Em va sorprendre que ningú de la família fos del grup B, tots som A o 0.

Deduccions i suposicions:

·He suposat que la meva "iaia" materna era homozigòtica pel caràcter del Rh perquè cap dels seus cinc fills tenen Rh negatiu.
·També he posat que el segon tiet per part materna era heterozigòtic pel caràcter del grup sanguini, i això és degut a que el seu fill (el meu cosí) té el grup 0, per tant el seu pare ha de tenir un al·lel recessiu.
·Jo mateixa puc ser o bé homozigòtica pel caràcter del grup sanguini o bé heterozigòtica; ja ho descobriré quan tingui fills! (Si és que no em passa com a la meva mare, que encara que hagi tingut una filla no es pot saber)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada